Zapiekane warzywa z kaszą na jesienny obiad

Zapiekane warzywa z kaszą liść jarmużu

Wiem, że wiele osób ma problemy z jedzeniem odpowiedniej ilości warzyw. Moje propozycje jak rozwiązać ten problem, opisałam w poście – Warzywa – jak jeść ich więcej. Jednym z nich jest przygotowywanie dużej ilości warzyw na obiad. Można tego dokonać przygotowując np. zapiekankę z warzyw. Dodanie wartościowej kaszy jeszcze bardziej zwiększy jakość posiłku. Zapiekanka z warzywami ma również inne zalety, m.in. to, że wspaniale rozgrzewa, co jesienią jest jak najbardziej wskazane. Kolejne plusy to oczywiście świetny smak i aromat. Wypróbujcie koniecznie!

 

Zapiekane warzywa z kaszą

Składniki:

  • średniej wielkości cukinia 
  • cebula
  • 2 ząbki czosnku
  • papryka
  • 3 pomidory
  • 100g kaszy gryczanej niepalonej
  • łyżeczka masła klarowanego
  • 1 szklanka wody lub bulionu
  • przyprawy: łyżeczka oregano, słodkiej papryki, kurkumy, ½ łyżeczki ostrej papryki, pieprz i sól
  • opcjonalnie: kulka mozzarelli (100g)

Sposób przygotowania:

Nagrzej piekarnik do 200°C.

Podsmaż cebulę (pokrojoną w kostkę) i czosnek (pokrojony w plasterki) na maśle klarowanym. Dodaj pokrojoną w kostkę cukinię, paprykę i przyprawy. Smaż około 2 minuty. Dodaj pokrojone w kostkę pomidory oraz kaszę. Zalej wodą lub bulionem, dobrze wymieszaj i zagotuj.

Przełóż do naczynia żaroodpornego i piecz pod przykryciem przez 15 minut. Dodaj pokrojoną w plasterki mozzarellę i piecz jeszcze 10 minut. 

Ilość porcji: 2; Wartość energetyczna 1 porcji: 470 kcal

Przygotowanie obiadu Pomysł na zdrowy obiad Przepis na zapiekane warzywa z kaszą Cukinia, papryka, pomidor, cebula, czosnek

Właściwości i wartości odżywcze

Cebula – jest źródłem witaminy C, B6, kwasu foliowego, potasu, manganu, glikozydów, enzymów, flawonoidów, olejków eterycznych, siarkowych, dzięki czemu ma właściwości antybakteryjne, antywirusowe, antyseptyczne, wykrztuśne, może obniżyć poziom cukru we krwi, podwyższyć poziom frakcji HDL cholesterolu, korzystnie wpływa na stan włosów i paznokci.

Czosnek – zawiera olejki eteryczne, związki siarkowe, flawonoidy, jest naturalnym antybiotykiem, działa przeciwwirusowo, bakteriobójczo, przeciwzapalnie, wspomaga trawienie, stabilizuje poziom glukozy we krwi, działa przeciwutleniająco.

Cukinia – nazywana również kabaczkiem, jest niskokaloryczna – w 100g ma zaledwie 16 kcal, zawiera witaminę C, B6, B2, kwas foliowy, magnez, potas i inne w mniejszych ilościach, jest lekkostrawna, odkwasza organizm.

Czerwona papryka – w jej skład wchodzi witamina C, A, B6, kwas foliowy, kapsaicyna, działa przeciwutleniająco, rozgrzewająco, wzmacnia odporność, poprawia trawienie.

Pomidory – zawierają witaminę C, A, likopen, witaminę K, potas, mangan, flawonoidy, mają działanie przeciwutleniające, mogą przeciwdziałać miażdżycy,   wspierać układ sercowo-naczyniowy, poprawić stan skóry.

Kasza gryczana – jest źródłem pełnowartościowego białka, błonnika pokarmowego, witaminy B2, B3, kwasu foliowego, magnezu, miedzi, manganu, fosforu, cynku, potasu, żelaza i selenu, zapobiega niedokrwistości, polecana dla osób z nadciśnieniem, pozytywnie wpływa na układ nerwowy i sercowo-naczyniowy.

Mozzarella – jest źródłem białka, tłuszczów, wapnia, fosforu, cynku, sodu, selenu, witaminy B2, B12, A, wspiera układ kostny, nerwowy, wpływa na stan skóry i paznokci.

 

Wypróbuj również:

Pęczotto z botwiną i porem liść jarmużu Pasta z fasoli i suszonych śliwek Omlet biszkoptowy z musem czekoladowym liść jarmużu

  • To jest genialne! No i prawie robi się samo po pokrojeniu, a takie dania uwielbiam. 😊😋

    • Bardzo się cieszę, że Ci się podoba! :) Lubię jak potrawy łatwo się robi i… jak nie trzeba później długo zmywać ;)