Kakao czy napój kakaowy? Poznaj skład i właściwości

Właściwości kakao czytamy etykiety

Muszę przyznać, że cieżko mi się przyzwyczaić do szybko zachodzącego słońca i długich, ciemnych wieczorów. Całe szczęście jesień ma też wiele zalet, również tych kulinarnych. Herbata smakuje jakoś inaczej, posiłki wspaniale rozgrzewają, a kuchnia pachnie cynamonem i imbirem. W jesienne wieczory również lubię napić się kakao. Z dodatkiem przypraw smakuje wyśmienicie! Jednak żeby przygotować prawdziwe kakao trzeba kupić odpowiedni składnik, co okazuje się nie być takie proste. Napis kakao na opakowaniu może oznaczać, że tak naprawdę kupujemy napój zawierający kakao i mnóstwo dodatków. Jeśli chcecie się dowiedzieć jakie zalety ma kakao i na co zwrócić uwagę podczas jego zakupu, zapraszam do czytania dalej. :)

 

Z czego robi się kakao

Na ten temat napisałam już posta Z czego robi się czekoladę i kakao – czyli historia z małpą w tle do przeczytania którego serdecznie Was zapraszam. Jest to relacja z mojej wizyty na plantacji m.in. Kakaowca. Dowiecie się jak odkryto, że z gorzkich ziarenek można zrobić tak pyszne produkty jak kakao i czekoladę oraz jak wygląda cały proces produkcji krok po kroku.

Kakaowiec

Właściwości kakao

Kakao jest wartościowym produktem. Zawiera mi.in. przeciwutleniacze, które walczą z wolnymi rodnikami, pomagają zapobiegać różnym chorobom (np. niektórym nowotworom), mają pozytywny wpływ na wygląd skóry. Znajdziemy w nim także związki poprawiające nastrój, pamięć i koncentrację. Ponadto może być stosowane w profilaktyce chorób układu sercowo-naczyniowego. Przyjrzyjmy się bliżej poszczególnym składnikom. 

  • Magnez – jego niedobór objawia się obniżeniem nastroju, większą podatnością na stres, bezsennością, apatią, drżeniem powiek, skurczami łydek. Jedząc produkty bogate w ten pierwiastek, możemy złagodzić objawy depresji sezonowej, migreny i przeciwdziałać zmęczeniu. Więcej przeczytacie w artykule Magnez – rola, niedobór, źródła.
  • Resweratrol – przeciwutleniacz, który m.in. zwiększa aktywność genów długowieczności (sirtulin) dlatego polecany jest w profilaktyce m.in. choroby Alzheimera. 
  • Flawonole – przeciwutleniacze, które poprawiają pamięć i mają pozytywny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie układu krążenia.
  • Epikatechiny – flawonole, które są pomocne w profilaktyce niektórych chorób cywilizacyjnych, mają korzystny wpływ na pracę układu krążenia oraz pośredniczą w powstawaniu związków poprawiających wydolność podczas treningu. 
  • Tryptofan – aminokwas, który bierze udział m.in. w wytwarzaniu serotoniny czyli hormonu szczęścia, a także melatoniny, która odpowiada za rytm okołodobowy.
  • Teobromina – związek chemiczny, który może działać pobudzająco, obniżać ciśnienie krwi oraz łagodzić kaszel.
  • Fenyloetyloamina – neuroprzekaźnik nazywany hormonem miłości. Poprawia nastrój i ma działanie przeciwdepresyjne. 
  • Kofeina, która ma właściwości zarówno pozytywne (zwiększa koncentrację, wytrzymałość, zmniejsza senność i zmęczenie) jak i negatywne (może wywoływać migreny, powodować bezsenność, drżenie), a jej wpływ zależy od dawki i indywidualnych uwarunkowań.
  • Zawiera także makro i mikroelementy np. żelazo, miedź, fosfor, mangan.
  • Szczawiany – ich nadmiar może przyczynić się do powstania kamicy nerkowej oraz zaburzyć wchłanianie się wapnia. Pamiętajmy, że ich zawartość obniża się wraz z procesem obróbki termicznej.
  • Kakao zwiększa termogenezę czyli wytwarzanie ciepła przez organizm, które ma na celu utrzymanie stałej temperatury ciała, co powoduje zwiększone wydatkowanie energii oraz spalanie tłuszczu.

 

Skład kakao i napojów kakaowych

Warto poświęcić trochę czasu będąc w sklepie na przeczytanie etykiety i wybraniu wartościowego produktu. Na półkach sklepowych możemy znaleźć czyste kakao oraz napoje w proszku zawierające kakao, bo ciężko nazwać inaczej produkt, który składa się w ponad 70% z cukru (chyba, że cukrem z dodatkami).

Co zatem powinno być w składzie kakao? Tylko i wyłącznie kakao! Jeśli chcemy użyć jakieś dodatki, to zróbmy to sami i z głową. A co możemy znaleźć w napojach z kakao?

  • Cukier – i to w niemałych ilościach, czasami nawet 60-80%! Pamiętajcie, że składniki są zawsze uporządkowane w kolejności malejącej czyli w produkcie mamy najwięcej tego co jest na pierwszym miejscu w składzie, mniej tego co jest na drugim itd.
  • Słodziki – np.  syrop glukozowy, maltodekstryna, glukozę;
  • Mleko w proszku, serwatkę w proszku;
  • Olej kokosowy całkowicie uwodorniony;
  • Aromaty;
  • Stabilizatory, emulgatory – np. karboksymetylocelulozę, mono i diglicerydy kwasów tłuszczowych, fosforany potasu, polirycynoleinian poliglicerolu, lecytynę sojową;
  • Węglan wapnia – utwardzacz, barwnik;
  • Węglan magnezu – środek przeciwzbrylający; 
  • Fosforany wapnia – regulator kwasowości;
  • Czekoladę – np. 1-2%;
  • Cynamon, sól – lepiej dodać samemu;
  • Witaminy – na dodatek witamin narzekać nie będę, ale ich dodatek na pewno nie rekompensuje dużych ilości cukru w produkcie.

Aby jeszcze bardziej podkreślić jak dużo cukru znajduje się w napojach z dodatkiem kakao pokażę Wam przykład. Jeśli sugerowana porcja do przygotowania napoju to 20g, a w jej składzie znajdziemy 26g cukru (82g w 100g), to biorąc pod uwagę, że w jednej łyżeczce mieści się 5g cukru mamy ponad 5 łyżeczek cukru w jednym kubku! Jeśli świadomie dodajecie tyle cukru to Wasz wybór, ale jeśli dbacie o swoje zdrowie (i Waszych bliskich), to będziecie trzymać się od takich produktów z daleka.

 

Zastosowanie kakao

Kakao możemy wykorzystać do przygotowania m.in.:

  • napoju zrobionego na mleku lub napoju roślinnym. Możesz do niego dodać np. cynamon, kardamon, wanilię, pieprz, a jeśli chcesz by było bardziej słodkie dodaj miód (do przestudzonego kakao), ksylitol albo zblendowane daktyle;
  • owsianki (czekoladowa owsianka z mandarynką i kiwi), jaglanki, komosanki, gryczanki itp.. Kakao nadaje wspaniały, czekoladowy posmak;
  • domowych słodyczy np. musu czekoladowego, który można użyć do omletu lub naleśników, lodów, ciastek, ciast, batoników, powideł;
  • smoothie i koktajli;
  • naleśników i placuszków;
  • sosów do dań mięsnych.

 

Uważam, że kakao jest naprawdę wartościowym produktem, który wpływa pozytywnie na stan zdrowia. Oczywiście tak jak wszystko, należy spożywać go z „głową”. Na pewno odradzam kupowanie napojów w proszku z dodatkiem kakao. Taki cukrowy napój nie będzie wpływał korzystnie na nasze zdrowie.

 

Wypróbuj przepisy:

Budyń jaglany z musem z mango liść jarmużu Babeczki z musem z dyni liść jarmużu Czekoladowy mus z awokado i daktyli