Czekoladowa owsianka z mandarynką i kiwi

Czekoladowa owsianka z mandarynką i kiwi liść jarmużu

Gdy od samego rana za oknem jest buro i ponuro, ratuję się smacznym i ciepłym śniadaniem. Zaczynam od wypicia ciepłej wody z cytryną, która nawadnia organizm i pobudza do działania. Ostatnio często na śniadanie w ciągu tygodnia wybieram owsiankę. Spełnia wszystkie ważne dla mnie kryteria: robi się ją szybko, można ją przygotować na ciepło i użyć przeróżnych dodatków. Raczej nikt nie zastanawia się czy będzie miał rano czas na skorzystanie z toalety, ubranie się i umycie zębów, dlatego uważam, że każdy jest w stanie poświęcić 5-10 minut na zrobienie śniadania.

Moja dzisiejsza wersja owsianki to potężne oręże w walce z zimowym porankiem – mandarynki, czekolada, cynamon i mleczko kokosowe od razu poprawiają nastrój!

Czekoladowa owsianka z mandarynkami

Składniki:

  • ½ szklanki płatków owsianych (nie błyskawicznych)
  • ½ szklanki mleka/napoju roślinnego – ja użyłam mleczko kokosowe
  • ½ szklanki wody
  • mandarynka
  • kiwi
  • łyżeczka cynamonu
  • kostka gorzkiej czekolady lub łyżka kakao 
  • garść pestek dyni

Sposób przygotowania:

Do gotującego się mleka i wody, wsyp płatki i gotuj 5 minut. Pod koniec dodaj kostkę czekolady lub kakao oraz cynamon i wymieszaj. Możesz również zalać płatki ciepłą wodą i zostawić na noc, a rano podgrzać na mleku.

Dodaj obrane i podzielone na kawałki mandarynki i kiwi. Posyp pestkami dyni. 

Ilość porcji: 1, Wartość energetyczna 1 porcji: 450 kcal

Owsianka na zimowe śniadanie Czekoladowa owsianka z mandarynką Pyszna czekoladowa owsianka

Właściwości i wartości odżywcze

Płatki owsiane – zawierają białko, selen, fosfor, magnez, błonnik pokarmowy, beta-glukan, witaminy z grupy B, cynk, miedź, żelazo, niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, stabilizują poziom cukru we krwi, obniżają poziom „złego” cholesterolu, poprawiają stan skóry i włosów, poprawiają perystaltykę jelit, wpływają dobrze na stan układu nerwowego.

Mandarynki – są źródłem witaminy C, A, kwasu foliowego, potasu, magnezu, błonnik pokarmowy, działają przeciwutleniająco, wspomagają układ pokarmowy, korzystnie wpływają na stan skóry i oczu.

Kiwi – jest bardzo dobrym źródłem witaminy C i K, ponadto zawiera błonnik, potas, miedź, luteinę i inne składniki mineralne i witaminy w mniejszych ilościach, może przyczynić się do obniżenia ciśnienia, działa przeciwutleniająco, wzmacnia układ odpornościowy, korzystnie wpływa na układ pokarmowy, poprawia stan oczu.

Mleko kokosowe – w jego składzie znajduje się mangan, żelazo, miedź, magnez, potas, witamina B3, kwas foliowy, przeciwutleniacze, średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe, białko, ma działanie antywirusowe, przeciwgrzybiczne, pozytywnie wpływa na pracę układu odpornościowego, poprawia stan skóry i włosów.

Czekolada gorzka (powyżej 70%) – jest źródłem żelaza, magnezu, cynku, manganu, polifenoli, ma właściwości przeciwutleniające, korzystnie wpływa na układ nerwowy.

Kakao – jest źródłem białka, żelaza, magnezu, fosforu, potasu, cynku, manganu, miedzi, flawonoidów, antyoksydantów, pozytywnie wpływa na układ sercowo-naczyniowy, nerwowy i podnosi poziom serotoniny (hormonu szczęścia).

Pestki dyni – są dobrym źródłem magnezu, miedzi, cynku, kwasów tłuszczowych, tryptofanu, mogą mieć korzystne działanie w leczeniu problemów związanych z nerkami, zwalczać skurcze mięśni, przyspieszać gojenie się ran, poprawiać stan skóry, działać przeciwpasożytniczo.

Cynamon – jest dobrym źródłem manganu, a ponadto zawiera wapń i żelazo, ma działanie antybakteryjne i antygrzybiczne, rozgrzewa organizm i poprawia krążenie, ma właściwości przeciwutleniające, reguluje poziom cukru we krwi i obniża poziom cholesterolu.

 

Wypróbuj również:

Mus z awokado Jajeczne muffinki z warzywami Pudding z nasionami chia i musem marchewkowo-jablkowym