Sałatka z burakami, serem i rukolą

 sałatka z burakami liść jarmużu

Sałatka to najprostsza z potraw, dlatego że możemy ją przygotować z tego co mamy w domu. No chyba, że macie tylko kromkę chleba, ketchup i cytrynę ;) Ale podobno zdolny kucharz to ze wszystkiego coś dobrego przygotuje… Ja na szczęście nie musiałam przekonywać się o moich wybitnych zdolnościach kulinarnych, gdy miałam ochotę przygotować smaczną sałatkę na drugie śniadanie. Wystarczył mi upieczony burak, trochę sałaty i ser, który akurat został po zrobieniu innej potrawy. Dodatki takie jak orzechy, cytryna czy olej lniany, zawsze mam w kuchni. Wymieszałam wszystko i w ciągu 5 minut miałam gotowy zdrowy i smaczny posiłek.

Lubicie przygotowywać coś z niczego? ;)

 

Sałatka z burakami, serem i rukolą

Składniki:

  • burak (upieczony lub ugotowany)
  • 100 g sera ricotta
  • 2 garści rukoli lub roszponki
  • kilka orzechów (użyłam włoskie)
  • łyżeczka oleju lub oliwy (użyłam lniany)
  • łyżka soku z cytryny
  • pieprz
  • opcjonalnie 2 łyżki żurawiny  

Sposób przygotowania:

Upiecz lub ugotuj buraka. Ja zawsze robię to w wolnej chwili i przygotowuję od razu kilka sztuk. W przepisie na sałatkę z pieczonymi burakami opisałam sposób pieczenia buraków w całości, a w przepisie na caprese z burakiem i batatem w plasterkach.

Połącz olej, sok z cytryny i pieprz. Rozłóż rukolę na talerzu, dodaj ricottę i pokrojonego buraka. Posyp orzechami i polej przygotowanym winegretem. Jeśli masz – posyp żurawiną.

Ilość porcji: 1, Wartość energetyczna 1 porcji: 370 kcal

smaczna sałatka z burakami przepis na sałatkę z burakami

Właściwości i wartości odżywcze

Buraki – zawierają kwas foliowy, mangan, potas, witaminę C, błonnik pokarmowy, antocyjany, betaninę, posidają właściwości przeciwutleniające, obniżają ciśnienie krwi, wzmacniają odporność, pozytywnie wpływają na układ krwionośny, działają zasadotwórczo.

Ricotta – zawiera dobrze przyswajalne białko, wapń, selen, zwiększa wydolność fizyczną, wpływa na przyrost masy mięśniowej, działa korzystnie na układ kostny.

Rukola – zawiera duże ilości witaminy K i A oraz witaminę C, kwas foliowy, magnez, potas, wapń, żelazo i błonnik pokarmowy, działa przeciwutleniająco, wspomaga układ kostny, krwionośny, dobrze wpływa na odporność, stan skóry, włosów i oczu.

Orzechy włoskie – są źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, miedzi, manganu, magnezu, fosforu, kwasu foliowego, witaminy B1, B6, l-argininę, działają przeciwutleniająco, wspierają układ nerwowy i krwionośny.

Olej lniany – jest źródłem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych z odpowiednim stosunkiem kwasów n-6 do n-3, witaminy E, lignanów, działa przeciwutleniająco, poprawia stan układu sercowo-naczyniowego, włosów, skóry i paznokci.

Cytryna – zawiera witaminę C, olejki aromatyczne, wspomaga odporność, przyspiesza gojenie się ran.

Żurawina – ma w składzie witaminę C, błonnik pokarmowy, poliantocyjanidy, działa antybakteryjnie, poprawia stan układu moczowego, chroni oczy i dziąsła, wpływa pozytywnie na układ krwionośny; należy uważać na szczawiany, a w przypadku suszonej żurawiny na związki siarki i cukier.

 

Wypróbuj również:

Łatwa sałatka z brokułem i ryżem Placki z marchewki przepis liść jarmużu pieczona ciecierzyca jako przekąska