Jak zadbać o swoje zdrowie – 7 moich sposobów

Jak zadbać o swoje zdrowie liść jarmużu

Tak jak pisałam we wcześniejszym poście, do Nowego Roku pozostało coraz mniej czasu. Co za tym idzie, powinniśmy wziąć się porządnie za realizację naszych postanowień, jeśli do tej pory tego nie zrobiliśmy, a nadal chcemy. Oczywiście noworoczne postanowienia nie muszą mieć rzadnego wpływu na chęć zmian, ale dodatkowa motywacja może się przydać.

Jeśli chcesz zadbać o swoje zdrowie, a nie masz pomysłu jak się za to zabrać, przeczytaj o moich sposobach. Mam nadzieję, że znajdziesz coś dla siebie i wprowadzisz w życie.

 

ŚNIADANIE

Jedz codziennie śniadanie.

Na początek – zdrowy początek ;) Mam nadzieję, że nie muszę nikogo namawiać do jedzenia rano śniadania. Takie doładowanie energetyczne jest nam niezbędne do prawidłowego funkcjonowania przez cały dzień.

Jeśli nie jadasz śniadań i/lub chcesz dowiedzieć się o najczęstszych wymówkach i sposobach na regularne jedzenie śniadań – przeczytaj koniecznie: Śniadanie – zbiór informacji.

 

JEDZ WIĘCEJ WARZYW

Jedz codziennie 5 porcji warzyw.

Zasadę tą możecie spotkać przy każdej liście zdrowych nawyków. Dlatego, że jest niesamowicie ważna! Czasami nawet nie zdajemy sobie sprawy jak mało warzyw zjadamy. Dlatego warto najpierw dokładnie sprawdzić jak wygląda to w naszym przypadku. Jeśli niezadowalająco, to koniecznie trzeba to zmienić.


Dzięki jedzeniu warzyw możemy poprawić odporność, działanie układu nerwowego, pokarmowego, wzroku. Polepszy się także wygląd skóry i włosów. Jeśli chcesz dowiedzieć się o moich sposobach na jedzenie większej ilości warzyw naciśnij tutaj.

 

ODKRYWAJ NOWE SMAKI I PRODUKTY

Zrób minimum dwa razy w tygodniu posiłek z produktów, których wcześniej nie znałeś lub w innym zestawieniu niż zazwyczaj.

Nasza dieta powinna być zróżnicowana i smaczna. Trochę czasu zajęło mi zmienienie myślenia, że nie muszę jeść wszystkiego co ma świetne właściwości odżywcze. Spokojnie mogę zastąpić natkę pietruszki i młody jęczmień innymi produktami.

Dlatego jeśli czegoś nie lubisz, to nie jedz, bo wtedy już prosta droga do stwierdzenia – zdrowe jedzenie jest niesmaczne, gdzie mój hamburger i batonik?

Produktów uważanych za zdrowe jest naprawdę dużo. Część z nich może Ci nie smakować, innych możesz nie jeść ze względów zdrowotnych, ale nadal zostaje Ci mnóstwo możliwości.

Zachęcam Cię do próbowania różnych produktów. Oczywiście mogą to być mniej znana spirulina, nasiona chia, jagody goji czy mleko kokosowe. Nie zapominajmy jednak o polskich produktach. Siemię lniane, kasza gryczana, buraki, czosnek, jarmuż są bardzo często niedoceniane.

Właśnie zaczął się sezon na dynię, może skusisz się na curry z dynią, kaszą gryczaną i mleczkiem kokosowym?

 

PIJ WODĘ

Pij codziennie odpowiednią ilość wody.

Czy wiesz, że nasz organizm składa się w ponad 60% z wody, a już odwodnienie rzędu 2-3% naszej masy ciała może obniżyć wydolność fizyczną, a w granicach 5-8% zwiększyć zarówno niewydolność fizyczną jak i psychiczną?

Woda jest potrzebna do regulacji temperatury ciała, jest składnikiem budulcowym organizmu, a także chroni m.in. mózg, rdzeń kręgowy czy gałkę oczną.

Jeśli chcesz dowiedzieć się dlaczego nie powinno się gotować wody mineralnej, czy wodą powinno popijać się leki i ile wody należy pić – przeczytaj: Zdrowa woda życia doda – dlaczego?

 

HARMONOGRAM POSIŁKÓW

Zaplanuj posiłki na najbliższe kilka dni/tydzień.

Zaplanowanie posiłków ma wiele zalet. Najważniejsze z nich to:

  • dokładnie wiesz co chcesz przygotować i nie tracisz codziennie czasu na wymyślanie kolejnych potraw,
  • wiesz jakie składniki będę Ci potrzebne i możesz rzadziej chodzić na zakupy (dzięki temu łatwiej będzie Ci unikać pokus, które czekają na Ciebie w sklepie i zaoszczędzisz pieniądze),
  • istnieje mała szansa, że skusisz się na coś niezdrowego, skoro wiesz co masz przygotować i posiadasz wszystkie potrzebne składniki.

W ten sposób zaoszczędzasz czas i pieniądze, a zyskujesz lepsze zdrowie!

SPRAWDŹ STAN ZDROWIA

Zrób badania kontrolne.

Jest takie przysłowie: strzeżonego Pan Bóg strzeże i doskonale pasuje ono do tego podpunktu. Warto systematycznie wykonywać badania kontrolne. Kiedy ostatnio robiłeś morfologię krwi, byłeś u dentysty, mierzyłeś ciśnienie, badałeś poziom cukru i cholesterolu? Nie od dziś wiadomo, że lepiej zapobiegać niż leczyć. Dla kobiet ważne jest również systematyczne chodzenie do ginekologa.

Pamiętaj, że jeśli w Twojej rodzinie występowały różne choroby jak nowotwór czy choroby układu sercowo-naczyniowego, to jesteś w grupie podwyższonego ryzyka i Twoim obowiązkiem jest dowiedzieć się jakie badania i jak często powinieneś wykonywać.

AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA

Znajdź swoje ulubione formy aktywności fizycznej.

Jeśli do tej pory nie udało Ci się znaleźć sportu, który sprawia Ci przyjemność to pora to zmienić! Mogłabym tu zacząć pisać dzięki którym sportom szybciej możemy schudnąć czy wyrzeźbić sylwetkę. Jednak według mnie najważniejsze jest, aby robić to co sprawia nam przyjemność. Aktywność fizyczna nie powinna kojarzyć nam się negatywnie. Nie lubisz biegać to nie biegaj. Sprawia Ci to przyjemność – biegaj. Pamiętaj tylko, że decydując się na daną formę aktywności fizycznej, należy wziąć pod uwagę stan naszego zdrowia.

Jeśli Twoim ulubionym zajęciem jest siedzenie na kanapie, to ustal dni i godzinę kiedy będziesz ćwiczyć. Możesz zacząć od spaceru i pomału wprowadzać nowe aktywności. Nie zniechęcaj się jeśli po wykonaniu rozgrzewki padniesz na kanapę! Satysfakcja po wykonaniu zaplanowanych ćwiczeń choćby po miesiącu będzie ogromna! Nie oczekuj, że przebiegniesz maraton jeśli do tej pory biegałeś tylko do uciekającego autobusu. Tylko regularność zapewni Ci coraz to lepsze wyniki, więc sprawdzaj swoje możliwości, ale ich nie przeceniaj.

POWODZENIA!