Makaron z pesto z bazylii i orzechów

pesto z bazylii liść jarmużu

Już dawno widziałam zdjęcia na których były potrawy z pesto z bazylii, ale dopiero niedawno postanowiłam, że je zrobię. Jakoś wcześniej ciężko mi było poświęcić liście z całej, pięknie wyhodowanej bazylii. I muszę przyznać, że był to świetny pomysł! Pierwszą zaletą jest smak. Połączenie bazylii i delikatnie wyczuwalnych orzechów, razem z przyprawami jest po prostu pyszne. Do tego makaron i pomidor, które dodatkowo uzupełniają smak – rewelacja. Po drugie, czas zrobienia tego posiłku to jakieś 10 minut. W trakcie, gdy gotuje się makaron, zrywamy listki z bazylii, wszystko rozdrabniamy, łączymy i gotowe. Po trzecie, makaron z pesto można zabrać ze sobą i zjeść później. Muszę przyznać, że nawet na zimno (po zrobieniu zdjęć na bloga ;)) smakował bardzo dobrze.

 

Makaron z pesto z bazylii i orzechów

Składniki:

  • liście bazylii z całej doniczki (około 35 g)
  • garść nerkowców (około 35 g)
  • ząbek czosnku
  • łyżka soku z cytryny
  • łyżka oleju lnianego, rzepakowego lub oliwy z oliwek
  • sól, pieprz do smaku
  • szklanka makaronu pełnoziarnistego (około 70 g – panowie mogą więcej, dla bezglutenowców polecam np. makaron gryczany)
  • pomidor

Sposób przygotowania:

Ugotuj makaron al dente.

Rozdrobnij nerkowce w rozdrabniaczu lub mocnym blenderze. Dodaj wyciśnięty przez praskę czosnek, liście bazylii, sok z cytryny i olej. Zmiksuj. Dopraw do smaku i ponownie wymieszaj.

Połącz makaron i pesto. Dodaj pokrojony w kostkę pomidor.

Ilość porcji 1; Wartość energetyczna 1 porcji: 550 kcal

pesto z bazylii przepis makaron i pesto z bazylii

pesto z bazylii bazylia

Właściwości i wartości odżywcze

Bazylia – jest źródłem witaminy K, A i manganu, olejków eterycznych, wspomaga działanie układu trawiennego i nerwowego.

Nerkowce – zawierają białko, witaminę K, B1, B6, magnez, fosfor, żelazo, potas, miedź, cynk, mangan, selen, mają właściwości przeciwutleniające, pozytywnie wpływają na działanie układu nerwowego i sercowo-naczyniowego.

Czosnek – zawiera olejki eteryczne, związki siarkowe, flawonoidy, jest naturalnym antybiotykiem, działa przeciwwirusowo, bakteriobójczo, przeciwzapalnie, wspomaga trawienie, stabilizuje poziom glukozy we krwi, działa przeciwutleniająco.

Cytryna – zawiera witaminę C, olejki aromatyczne, wspomaga odporność, przyspiesza gojenie sie ran.

Olej lniany – jest źródłem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych z odpowiednim stosunkiem kwasów n-6 do n-3, witaminy E, lignanów, działa przeciwutleniająco, poprawia stan układu sercowo-naczyniowego, włosów, skóry i paznokci.

Makaron pełnoziarnisty – w zależności od rodzaju może zawierać witaminy z grupy B, żelazo, fosfor, magnez, cynk, błonnik, może działać pozytywnie na układ nerwowy, odpornościowy, kostny, pokarmowy, stan skóry, włosów i paznokci. 

Pomidory – zawierają witaminę C, A, likopen, witaminę K, potas, mangan, flawonoidy, mają działanie przeciwutleniające, mogą przeciwdziałać miażdżycy,   wspierać układ sercowo-naczyniowy, poprawić stan skóry.

 

Wypróbuj także: