Zielony omlet z warzywami

Zielony omlet z warzywami

Kiedy wiem, że od momentu zjedzenia śniadania do kolejnego posiłku minie sporo czasu, wybieram wtedy posiłki białkowo-tłuszczowe, które zapewnią, że przez długi czas będę czuła się najedzona. Dlatego dzisiaj zapraszam Was do wypróbowania omletu, który dzięki dodatkowi różnych warzyw będzie pełen składników odżywczych. Dodatkowo jest to chyba moje ulubione połączenie kolorystyczne na talerzu czyli zieleń i czerwień! Zwróć uwagę na orientacyjną wartość energetyczną posiłku – jeśli jest dla Ciebie niewystarczająca, zrób dodatkowo np. sok ze świeżych pomarańczy.

Czytaj dalej…

Tłuszcze – źródła, smażenie, NNKT i tłuszcze utwardzone

Tłuszcze - źródła, smażenie, NNKT i tłuszcze utwardzoneW poprzednim poście (Tłuszcze podział, funkcje i zapotrzebowanie) pisałam o rodzajach tłuszczów i ich głównych funkcjach i przemianach. Pora na opisanie źródeł tłuszczów i poznanie, które powinniśmy spożywać, a których należy unikać. 

Źródła tłuszczów

W produktach spożywczych występują różne kwasy tłuszczowe w różnych proporcjach, dlatego nie można powiedzieć, że w produktach roślinnych mamy tylko kwasy tłuszczowe nienasycone, a w zwierzęcych nasycone. W dużej mierze o tym czy tłuszcze są dobre czy złe decyduje ich pochodzenie i obróbka.

Czytaj dalej…

Tłuszcze – podział, funkcje i zapotrzebowanie

Tłuszcze - podział, funkcje i zapotrzebowanie

W postach o węglowodanach (Podział i źródła węglowodanów, Zapotrzebowanie i rola węglowodanów) pisałam, że są one kontrowersyjnym tematem, ale chyba na równi z tłuszczami. Właściwie to każde zagadnienie związane z odżywianiem może być tematem na długie godziny, bo znajdą się jego zwolennicy i przeciwnicy, więc jak mogłoby być inaczej z tak ważnym dla nas składnikiem odżywczym. Wiele osób uważa, że tłuszcze powinno się jak najbardziej ograniczać, bo od tłuszczy mamy „tłuszczyk”. Jak usłyszą jeszcze, że jest to najbardziej kaloryczny składnik pokarmowy, to juz koniec. Łyżka oleju do sałatki? Mowy nie ma! Jajka? Przecież to sam cholesterol, żyły na samą myśl się zatykają. Olej kokosowy? Tylko do smarowania ciała. No chyba że margaryna na kanapkę albo tłuszcz w słodyczach, ale tam to przecież cukier jest a nie tłuszcze. A właśnie, że nie! Ważne jest żebyśmy potrafili wybierać dobre tłuszcze i zachowywali tak jak we wszystkim umiar, bo nawet wyniki badań mogą się zmieniać, czego idealnym przykładem jest wcześniej wspomniane jajko.

Czytaj dalej…

Orzechowa jaglanka z borówką

 Orzechowa jaglanka z borówką na śniadanie

Zjedzenie rano śniadania to nasz obowiązek. Jeśli chcemy normalnie funkcjonować, mieć siły zarówno fizyczne jak i psychiczne, musimy dostarczyć naszemu organizmowi pożywienie. Dlatego jeśli jeszcze nie wyrobiłeś sobie takiego nawyku – zacznij od razu. Jeśli masz mało czasu, naprawdę nie musisz przygotowywać wystawnego śniadania, którego zrobienie zajmie godzinę. Pomysłów na śniadanie jest mnóstwo i na pewno każdy znajdzie coś dla siebie. Jak zwykle grunt to dobra organizacja. W czasie, gdy gotujesz kaszę czy płatki spokojnie możesz zająć się innymi rzeczami. Pamiętaj, że zaleca się, aby nie jeść codziennie tego samego, dlatego próbuj nowe przepisy, zmieniaj dodatki i ciesz się smakiem! Nie masz borówek? Dodaj pomarańczę albo maliny. Banana możesz zastąpić jabłkiem lub gruszką. Pestki dyni – słonecznikiem. 

Czytaj dalej…

Faszerowane daktyle z masłem orzechowym

Faszerowane daktyle z masłem orzechowym

Dawno nie było przepisu na słodką przekąskę, prawda? Dlaczego dodaję sporo przepisów na małe słodkości? Ponieważ wiem jaki duży problem stanowi podjadanie słodkich przekąsek. Mały batonik, ciasteczko czy wafelek przecież tak pysznie smakuje i od razu polepsza humor. Tylko czy na pewno? Niestety, ale tak samo jak szybko poprawia, tak samo pogarsza i nie dość, że po chwili wraca chęć na coś słodkiego i uczucie głodu, to jeszcze skład większości z kupowanych słodyczy jest daleki od ideału. Dodatkowo, gdy staramy się zdrowo odżywiać – pozostają wyrzuty sumienia, że znowu się nie udało. Pamiętajcie, że jedna „wpadka” polegająca na zjedzeniu tego typu rzeczy nie powinna przekreślać naszych starań i powodować zniechęcenia. Zjadłeś? Trudno, następnym razem postaraj się bardziej!

Czytaj dalej…