Szaszłyki z frytkami i dipem czosnkowym

2-5

Kto z Was nie marzy już o dniach pełnych słońca, schowaniu czapek i szalików jak najgłębiej do szafy i rozkoszowaniu się smakiem świeżych warzyw i owoców? Oj, ja bardzo! Koca i herbaty mam już serdecznie dosyć. Dlatego dzisiaj postanowiłam zrobić na obiad szaszłyki, które bardzo kojarzą mi się z latem. Do tego tyle kolorów i zapachów na talerzu zdecydowanie poprawia humor. Wiosno – czekam z utęsknieniem!

 

Szaszłyki z frytkami i dipem czosnkowym

Składniki:

  • czerwona papryka
  • żółta papryka
  • cukinia
  • cebula (ja użyłam czerwoną)
  • pojedynczy filet z  piersi kurczaka
  • 2,5 łyżki oleju rzepakowego
  • 5 małych ziemniaków
  • 4 łyżki jogurtu naturalnego
  • 2 ząbki czosnku
  • przyprawy: ostra papryka, oregano, majeranek, pieprz, sól
  • kilka gałązek świeżego rozmarynu (opcjonalnie)
  • patyczki do szaszłyków

Sposób przygotowania:

Nagrzej piekarnik do 180°C (jeśli nagrzewa się szybko, możesz to zrobić dopiero podczas krojenia warzyw). Filet z kurczaka pokrój w kostkę, dodaj pół łyżki oleju, ząbek czosnku, pół łyżeczki oregano, 1/4 łyżeczki ostrej papryki i odbrobinę pieprzu i soli. Wymieszaj i jeśli masz – połóż na wierzch gałązkę rozmarynu. Włóż do lodówki na około 20 minut. Oba rodzaje papryki pokrój w duże kawałki, cukinię w duże plasterki, a cebulę w cząstki. Dopraw przyprawami: oregano, papryka, majeranek i dodaj łyżkę oleju. Wymieszaj i włóż do lodówki. Ziemniaki pokrój w plasterki i następnie w słupki (tak jak frytki). Dodaj łyżkę oleju i przyprawy jak wyżej (możesz odrobinę posolić, ale już gotowe po pieczeniu). Włóż do piekarnika i piecz 15 minut. Warzywa i kurczaka (2-3 kawałki na patyczek) naprzemiennie nadziewaj na patyczki do szaszłyków. Piecz razem z frytkami 15-20 minut. Żeby zrobić dip wystarczy wymieszać jogurt z ząbkiem czosnku i dodać odrobinę pieprzu.

Ja kładę szaszłyki na ruszt metalowy i poziom niżej wkładam do piekarnika blachę wyłożoną folią aluminiową. Z szaszłyków skapuje tłuszcz i późniejsze czyszczenie go jest czasochłonne i irytujące.

Ilość porcji: 2; Ilość szaszłyków: 10; Wartość energetyczna 1 porcji: 595 kcal

Szaszłyki z piekarnika Frytki z piekarnika Szaszłyki z frytkami i dipem

Właściwości i wartości odżywcze

Papryka – w jej skład wchodzi witamina C, A, B6, kwas foliowy, kapsaicyna, działa przeciwutleniająco, rozgrzewająco, wzmacnia odporność, poprawia trawienie.

Cukinia – nazywana również kabaczkiem, jest niskokaloryczna – w 100g ma zaledwie 16 kcal, zawiera witaminę C, B6, B2, kwas foliowy, magnez, potas i inne w mniejszych ilościach, jest lekkostrawna, odkwasza organizm.

Cebula – jest źródłem witaminy C, B6, kwasu foliowego, potasu, manganu, glikozydów, enzymów, flawonoidów, olejków eterycznych, siarkowych, dzięki czemu ma właściwości antybakteryjne, antywirusowe, antyseptyczne, wykrztuśne, może obniżyć poziom cukru we krwi, podwyższyć poziom frakcji HDL cholesterolu, korzystnie wpływa na stan włosów i paznokci.

Czosnek – zawiera olejki eteryczne, związki siarkowe, flawonoidy, jest naturalnym antybiotykiem, działa przeciwwirusowo, bakteriobójczo, przeciwzapalnie, wspomaga trawienie, stabilizuje poziom glukozy we krwi, działa przeciwutleniająco.

Kurczak – zawiera pełnowartościowe białko, kwasy tłuszczowe, dobrze przyswajalne żelazo, witaminę B3, B6, fosfor, cynk.

Ziemniaki – są źródłem witaminy C, B1, B3, B6, błonnika pokarmowego, potasu, miedzi, magnezu, niestety podczas obróbki cieplnej tracą sporą ilość składników, dlatego nie poleca się gotowania ich w wodzie, a pieczenie lub gotowanie na parze. Nie powinno się ich trzymać w wodzie przed obróbką termiczną.

Jogurt naturalny – zawiera żywe kultury bakterii, które pozytywnie wpływają na funkcjonowanie naszych jelit, a co za tym idzie, całego naszego organizmu, ważne jest, aby na opakowaniu były wymienione konkretne szczepy, które w nim występują, jest również źródłem białka, wapnia, fosforu, witaminy B2, B12.

 

Wypróbuj również:

Orzechowa jaglanka z borówką na śniadanie Przepis na faszerowane daktyle Zielony omlet z warzywami