Szlachetne zdrowie, nikt się nie dowie, jako smakujesz, aż się zepsujesz

Zdrowie - co na nie wpływa? liść jarmużu

Motywacji do zdrowego stylu życia może być wiele. Poprawa samopoczucia, zwiększenie energii, zadbanie o stan cery, wzmocnienie włosów, paznokci, lepsza koncentracja, zgrabna sylwetka. Jednak są to skutki tego co najważniejsze czyli bycia zdrowym. Zdrowe odżywianie nie poprawia Ci wyglądu włosów tylko uzupełnia niedobory, których efektem jest lepszy stan włosów. I to dotyczy wszystkich wymienionych przypadków. Dlatego ważne, aby nie traktować odpowiedniego żywienia, a także aktywności fizycznej jako polepszaczy wyglądu.

Zdrowie to ważna, o ile nie najważniejsza, wartość w życiu każdego człowieka. Jeszcze nie słyszałam, żeby ktoś składając życzenia nie powiedział „życzę Ci dużo zdrowia”. Kiedy jesteśmy zdrowi (albo przynajmniej tak uważamy), zazwyczaj mało interesuje nas funkcjonowanie organizmu (tak, tak są wyjątki ;)). Jednak takie podejście zmienia się radykalnie w momencie, gdy zaczynamy chorować.

 

Zdrowie

Według definicji Światowej Organizacji Zdrowia (WHO):

 

Zdrowie to pełny dobrostan fizyczny, psychiczny i społeczny, a nie tylko brak choroby lub niedomagania.

I właśnie wiele osób nie zauważa tego, tylko twierdzi, że skoro nie mają zdiagnozowanej żadnej choroby, to mogą żyć jak chcą i nic im nie będzie. Jednak większość tych poważniejszych chorób (nie żebym twierdziła, że przeziębieniem nie warto zawracać sobie głowy, ale jednak nowotwory i choroby układu sercowo-naczyniowego odpowiadają za większą umieralność) nie rozwija się z dnia na dzień

 

Szlachetne zdrowie, nikt się nie dowie, jako smakujesz, aż się zepsujesz.

Te słowa z fraszki „Na zdrowie” Jana Kochanowskiego zna na pewno sporo osób. I niestety większość postępuje dokładnie w taki sposób.

 

Skąd wiem, że jestem zdrowy?

Można to sprawdzić analizując poniższe podpunkty. 

 

Brak choroby

Czyli to co kojarzy nam się najbardziej. Zakładamy, że jesteśmy zdrowi jeśli nasz organizm funkcjonuje w sposób prawidłowy. Nie mamy żadnych negatywnych objawów, nic nas nie boli, nie mamy zdiagnozowanych chorób itp.

Jednak to, że wydaje się nam, że wszystko jest w porządku, nie jest równoznaczne z tym, że tak jest w rzeczywistości, dlatego konieczne jest wykonywanie profilaktycznych badań medycznych. Oczywiście nie przebadamy się na wszystkie znane choroby, ale wykonanie chociaż podstawowych badań jest obowiązkowe.

Istnieje też wiele symptomów, które mogą świadczyć o problemach zdrowotnych, a na które często nie zwraca się uwagi:

  • przewlekłe zmęczenie,
  • zaparcia,
  • wzdęcia,
  • biegunki,
  • drżenie np. powieki,
  • zawroty głowy,
  • skurcze,
  • kołatanie serca,
  • bezsenność/senność,
  • nagły wzrost/utrata masy ciała,
  • pogorszenie stanu cery,
  • wypadanie włosów,
  • częste infekcje, obniżona odporność.

Często te objawy, które mogą świadczyć o rozwoju chorób i niedoborach.

 

Otyłość

Otyłość należy do zespołu metabolicznego, który definiuje się jako współwystępowanie czynników ryzyka, które sprzyjają rozwojowi chorób:

  • sercowo-naczyniowych,
  • cukrzycy typu 2.

Odpowiada ona za większość zaburzeń metabolicznych. Co więcej, otyłość jest istotnym czynnikiem ryzyka rozwoju choroby nowotworowej i wielu innych. Dlatego nie można bagatelizować nadmiernej masy ciała nie ze względów estetycznych, ale zdrowotnych.

Wyniki przeprowadzonych badań wykazały, że zmniejszenie obwodu talii o zaledwie 3 cm, ma pozytywny wpływ na gospodarkę lipidową (tłuszczową) i wpływa na obniżenie ciśnienia krwi oraz stężenia glukozy. 

 

Racjonalne odżywianie 

Jedzenie ma dostarczyć wszystkich niezbędnych składników odżywczych do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Ma nam zapewnić m.in.:

  • energię,
  • mocne kości, 
  • wytrzymałe mięśnie, 
  • sprawne działanie mózgu,
  • prawidłową pracę narządów wewnętrznych,
  • dobrą kondycję,
  • odpowiednią odporność,
  • sprawny wzrok,
  • dobry wygląd skóry, włosów, paznokci,
  • płodność,
  • i wiele, wiele innych, o których zazwyczaj nawet nie myślimy.

Jak widzicie wszystko to jak najbardziej kojarzy się ze zdrowiem. Tylko to nie jest tak, że jak zjesz sztucznego burgera to momentalnie będziesz mieć zawał, a jak marchewkę to oczy zaczną prawidłowo funkcjonować. Na ogół jesteśmy bardzo niecierpliwi i jeśli nie widzimy natychmiastowych efektów to często odpuszczamy. Ale rezultaty stylu odżywiania nadejdą, zarówno tego zdrowego jak i nie.

 

Długotrwały stres

Coraz więcej mówi się o wpływie stresu na zdrowie. Dowiedziono, że długotrwały stres może być przyczyną wielu dolegliwości, m.in.:

  • zaburzeń rytmu serca,
  • nadciśnienia tętniczego,
  • nowotworów,
  • osłabienia odporności, 
  • nasilenia objawów chorób wynikających z autoagresji (Hashimoto, RZS),
  • problemów z cerą, wypadanie włosów,
  • bólów kręgosłupa, karku,
  • może powodować brak lub wzrost łaknienia, przyczyniając się do anoreksji lub otyłości.

Dlatego konieczne jest zapanowanie nad stresem i nie lekceważenie go.

 

Aktywność fizyczna

Systematyczna aktywność fizyczna ma wpływ nie tylko na obniżanie masy ciała, ale także na wzrost masy mięśniowej i kostnej, zwiększenie tolerancji glukozy, obniżenie spoczynkowego i wysiłkowego ciśnienia tętniczego krwi, a także co niezmiernie ważne na poprawę ogólnego samopoczucia i zdrowia psychicznego. Nie musicie od razu uprawiać spotu wyczynowo. Znajdźcie takie aktywności, które sprawią Wam przyjemność. Nie każdy musi chodzić na siłownię, biegać albo ćwiczyć dywanówki.
 

Palenie papierosów

Muszę przyznać, że szokuje mnie jak wiele osób pali. O ile można dyskutować nad niektórymi zagadnieniami dietetycznymi czy ich przestrzeganie jest właściwe czy nie, bo badania są niejednoznaczne, o tyle pewne jest, że palenie jest szkodliwe. I to nie tylko dla osoby, która pali. Jak widzę ludzi palących przy dzieciach to nie potrafię zrozumieć ich nieodpowiedzialności.
 
Nikotyna i dym papierosowy nie tylko wywołują niekorzystne zmiany w długiej perspektywie czasu, ale i w trybie natychmiastowym. Przykładem jest kurczenie się naczyń krwionośnych co może spowodować zawał. Z kolei smoła (tak, smoła też tam jest) osadza się na oskrzelach i uniemożliwia usuwanie śluzu i małych ciał obcych z płuc. Może to doprowadzić do powstawania infekcji i chorób płuc. A takich przykładów jest mnóstwo!
 
 
Jak widzicie wszystkie wymienione przeze mnie czynniki wpływają na siebie. Dlatego tylko holistyczne (musiałam użyć to modne słowo ;) ) podejście zapewni nam zdrowie. 
 

A Wy co dodalibyście jeszcze do tej listy? A może z którymś punktem macie problem? Koniecznie dajcie znać :)

  • Mam wciąż problem z robieniem regularnych badań, ale chyba już weszłam w ten wiek, kiedy czuję, że powinnam to robić, więc wraz z przeprowadzką – bardziej zadbam o ten aspekt zdrowia. Jeśli chodzi o inne punkty, to też całkiem niedawno udało nam się z narzeczonym bardziej zadbać o naszą dietę i muszę powiedzieć, że oboje czujemy się lepiej:)

    • Mój sposób na regularne badania to zakładanie się z drugą osobą, że np. jeśli w ciągu miesiąca któreś z nas nie pójdzie na wybrane badania to płaci drugiej ustaloną kwotę – naprawdę motywuje :D

  • Oj tak, niestety nie zdajemy sobie sprawy z zagrożenia jakim jest utrata zdrowia, dopóki faktycznie nie spotka nas jakaś choroba. Niestety zbyt często myślimy, że „to nas nie dotyczy”, a czas pokazuje, że jest zupełnie inaczej. Kika lat temu zaczęłam już zwracać większą uwagę na styl i tryb życia (ze względów zdrowotynch) i faktycznie – wychodzi to na zdrowie :)

    • Cieszę się, że masz widoczne efekty :) Właśnie to myślenie „to nas nie dotyczy” jest bardzo zgubne, ale na szczęście pomału wzrasta świadomość wpływu naszego stylu życia na zdrowie :)

      • Zgadza się, na szczęście! :-)

  • Czarna Skrzynka

    Świetnie, że to zebrałaś w jednym miejscu! O tym trzeba zawsze przypominać!