5 produktów, które nie zawsze są tak zdrowe jak się wydaje

Pozornie zdrowe i dietetyczne produkty płatki, mleko roślinne, chleb bezglutenowy, jogurt owocowy, napój owocowy

Są osoby, które twierdzą, że skoro nic ich nie boli (wzdęcia, zaparcia, ciągłe przeziębienia, duża masa ciała, zadyszka po po krótkim podbiegnięciu to przecież nic takiego) to są zdrowe i mogą jeść co chcą. W przypadku dolegliwości biorą tabletkę i suplementy na wszystko. Z resztą od hot doga czy pączka się nie umrze, prawda? Jednak oprócz leczniczego wpływu odżywiania, istnieje według mnie ważniejszy – profilaktyczny. Przecież lepiej zapobiegać chorobom niż leczyć ich skutki!

Jeśli już ktoś postanowi lepiej się odżywiać, to często jego wiedza opiera się na informacjach z reklam lub artykułów, które często same sobie przeczą. Kolorowe opakowania, piękne hasła o zdrowiu, młodości i energii nie zastąpią solidnej dawki wiedzy.

  • Po pierwsze, to co dla jednej osoby będzie korzystne, u innej może spowodować dolegliwości.
  • Po drugie, zamiast patrzeć na każdy produkt pojedynczo, należy skoncentrować się na wszystkim co jemy. Plasterek pomidora na pizzy z zamrażarki ani słodka bułka z jagodami nie zapewnią nam zdrowia. 
  • Po trzecie, ten sam produkt może być sprzedawany w różnych wersjach, z wieloma dodatkami. Produkty ogólnie uważane za zdrowe, wcale takie nie muszą być. Dlatego dzisiaj chcę opisać 5 produktów, które są promowane jako wartościowe, ale wcale takie nie muszą być.

Czytaj dalej…

Przepis na mleko roślinne – ryżowe i owsiane

Mleko roślinne liść jarmużu

Niedawno pisałam o mleku roślinnym i pułapkach, które czyhają na nas podczas jego zakupu. Nie jest łatwo dostać napój roślinny, który nie ma składu pełnego cukrów, regulatorów czy stabilizatorów. A taki, który ma tylko zboża i wodę jest prawie nie do zdobycia. Dlatego jeżeli chcecie mieć pewność, co znajduje się w Waszym mleku roślinnym, warto przygotować je samemu. Kolejną dużą zaletą jest cena samodzielnie przygotowanego mleka. Ryżu i płatków w cenie jednego napoju, kupimy na kilka razy więcej mleka, a od czasu do czasu można skusić się na orzechy i zrobić mleko plus ciasteczka z pozostałych wytłoczyn.

Mleko roślinne możecie wykorzystać do ugotowania kaszy, płatków, przygotowania koktajli, naleśników, zdrowych słodkości, kawy, zup, warzyw i czego tylko chcecie :) Co do samego przygotowania, to jeśli mam być szczera, za pierwszym razem moja kuchnia wyglądała trochę przerażająco, ale później, jak już wiedziałam co gdzie przelać, to poszło gładko. 

Czytaj dalej…

Koktajl z awokado i limonki

Koktajl z awokado i limonki liść jarmużu

Wiele razy powtarzałam, że brak czasu to nie powód, aby sięgać po niezdrowe jedzenie. I będę się tego trzymała nadal. Rozwiązaniem może być np. koktajl z awokado i limonki. Jego przygotowanie zajmie około 5 minut! Wystarczy zmiksować awokado z bananem i mlekiem oraz dodać kilka dodatków. Nie masz takich składników pod ręką? To musisz poświecić trochę czasu, żeby zrobić listę kilku szybkich do przygotowania potraw i ustalić jakie składniki są do nich potrzebne. Podczas zakupów musisz pamiętać o systematycznym uzupełnianiu braków i już zawsze będziesz miał z czego przygotować awaryjny posiłek. 

Koktajl z awokado i limonki oprócz tego, że jest szybki do przygotowania, jest naprawdę bardzo smaczny. Uwielbiam takie słodko-kwaskowe połączenia! Spróbujcie koniecznie :)

Czytaj dalej…

Mleko roślinne – dla kogo i na co należy zwracać uwagę

Napój roślinny rodzaje

Mleko mleku nierówne. Kiedy rodzimy się, zazwyczaj naszym pierwszym pokarmem jest mleko matki. Dostarcza ono wszystkich niezbędnych substancji do prawidłowego rozwoju. Istnieje również mleko modyfikowane, które stanowi zamiennik mleka matki. Wytwarza się je z mleka krowiego (po licznych zabiegach technologicznych), z hydrolizatów białka lub izolatów białka sojowego. W kolejnych latach życia pijemy zazwyczaj krowie mleko, sporadycznie kozie. Niestety coraz częściej zdarzają się nietolerancje laktozy (cukru, który znajduje się w mleku) lub alergie na białko mleka krowiego.

Laktoza może być przyczyną nietolerancji i powodować takie dolegliwości jak: wymioty, nudności, biegunki, gazy, przelewanie, kurczenie się jamy brzusznej lub uczucie pełności w nadbrzuszu. Z kolei alergia na białka mleka (najczęściej jest to kazeina) może objawiać się problemami nie tylko ze strony układy pokarmowego, ale również skóry lub układu oddechowego. Wiele osób musi lub chce szukać alternatyw dla mleka krowiego. Dlatego warto przyjrzeć się napojom roślinnym. 

Czytaj dalej…

Fasolka z fetą i czosnkiem

Przepis na fasolkę z fetą i czosnkiem

Ostatnio bardzo polubiłam fasolkę szparagową. Pomimo tego, że wykorzystuję mrożoną, to wychodzi soczysta i bardzo smaczna (jeśli chcecie dowiedzieć się więcej na temat mrożonek to zapraszam TUTAJ). Ostatnio szukałam nowych pomysłów na jej przygotowanie i dzisiaj dzielę się z Wami przepisem na pyszne danie. Fasolka z fetą i czosnkiem wyszła po prostu rewelacyjnie. Podsmażony czosnek nadaje wspaniałego aromatu, który świetnie komponuje się z pozostałymi składnikami. Jest to pyszna propozycja, którą możecie wykorzystać np. na drugie śniadanie albo na kolację. Hmm ze względu na czosnek to może jednak bardziej się sprawdzi na kolację ;)

Czytaj dalej…