Sałatka z jarmużem i burakami

Sałatka z jarmużem liść jarmużu

Czas na kolejną, pyszną sałatkę. Muszę przyznać, że latem, gdy jest duży wybór różnych warzyw i owoców, nie jest mi po drodze np. z burakami, które od dzieciństwa kojarzą mi się z jedzonymi zimą, przetworami robionymi przez babcię. Jednak żeby urozmaicić sobie sałatkę sięgnęłam właśnie po buraczki i były przepyszne! Ta delikatna chrupkość, ten słodkawy smak, rewelacja. Może smakowały mi tak bardzo właśnie dlatego, że tak dawno ich nie jadłam? Może, ale właśnie dlatego zachęcam Was do przygotowywania sobie coraz to innych posiłków. Nie dość, że Wasze ulubione jedzenie tak szybko się nie znudzi (bądźmy szczerzy, jedzenie codziennie tego samego, musi doprowadzić do zniechęcenia) to jeszcze dostarczycie sobie różnych składników odżywczych. 

 

Sałatka z jarmużem i burakami

Składniki:

  • 2 buraki (około 200g)
  • 50 g jarmużu (2 duże liście)
  • 3 rzodkiewki
  • pół kostki sera feta (100g)
  • łyżka oleju lnianego
  • 1,5 łyżki soku z cytryny

Sposób przygotowania:

Buraki możesz upiec w piekarniku jak w przepisie na sałatkę z pieczonymi burakami albo ugotować na parze (pokrój na mniejsze kawałki i gotuj 40-45 minut aż będą miękkie).

Jarmuż pokrój drobno, usuń zgrubienia łodyżek, sparz wrzątkiem i zahartuj w zimnej wodzie. Fetę pokrój w kostkę, rzodkiewkę w plasterki.

Wymieszaj olej z sokiem z cytryny i polej nimi wymieszane składniki.

Ilość porcji: 1, Wartość energetyczna 1 porcji: 420 kcal

Zdrowa sałatka z jarmużem Sałatka z jarmużem składniki Dietetyczna sałatka z jarmużem

Właściwości i wartości odżywcze 

Buraki – zawierają kwas foliowy, mangan, potas, witaminę C, błonnik pokarmowy, antocyjany, betaninę, posidają właściwości przeciwutleniające, obniżają ciśnienie krwi, wzmacniają odporność, pozytywnie wpływają na układ krwionośny, działają zasadotwórczo.

Jarmuż – jest świetnym źródłem witaminy C, A, K, ponadto zawiera wapń, potas, miedź, mangan, błonnik, białko, luteinę, sulforan, ma właściwości przeciwutleniające, może stabilizować poziom glukozy we krwi, wspomaga odporność organizmu, wzrok, stan układu kostnego i sercowo-naczyniowego; UWAGA zawiera goitrogeny (mogą wpływać na metabolizm jodu) i szczawiany.

Feta – jest źródłem białka, wapnia, tłuszczów, witaminy z grupy B, fosforu, sodu, cynku, selenu, wspiera układ kostny, nerwowy, wpływa korzystnie na stan skóry i paznokci.Granat – jest źródłem witaminy C, K, kwasu foliowego, miedzi, potasu, błonnika pokarmowego, antyoksydantów, fitohormonów, pozytywnie wpływa na układ krwionośny, łagodzi objawy PMS, dobrze oddziałuje na stan skóry, uważany jest za afrodyzjak. 

Rzodkiewki – są źródłem witaminy C, kwasu foliowego, potasu i mniejszych ilości innych składników mineralnych jak żelaza, siarki czy cynku, oczyszczają nerki i układ moczowy, działają antyoksydacyjnie, wspomagają trawienie i stan włosów i paznokci.

Olej lniany – jest źródłem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych z odpowiednim stosunkiem kwasów n-6 do n-3, witaminy E, lignanów, działa przeciwutleniająco, poprawia stan układu sercowo-naczyniowego, włosów, skóry i paznokci.

Cytryna – zawiera witaminę C, olejki aromatyczne, wspomaga odporność, przyspiesza gojenie sie ran.

 

Wypróbuj również:

Sałatka z pomarańczą, awokado i ricottą liść jarmużu Sałatka z pieczonymi burakami liść jarmużu smaczna sałatka z indykiem i sosem truskawkowym liść jarmużu