Przepis na mleko roślinne – ryżowe i owsiane

Mleko roślinne liść jarmużu

Niedawno pisałam o mleku roślinnym i pułapkach, które czyhają na nas podczas jego zakupu. Nie jest łatwo dostać napój roślinny, który nie ma składu pełnego cukrów, regulatorów czy stabilizatorów. A taki, który ma tylko zboża i wodę jest prawie nie do zdobycia. Dlatego jeżeli chcecie mieć pewność, co znajduje się w Waszym mleku roślinnym, warto przygotować je samemu. Kolejną dużą zaletą jest cena samodzielnie przygotowanego mleka. Ryżu i płatków w cenie jednego napoju, kupimy na kilka razy więcej mleka, a od czasu do czasu można skusić się na orzechy i zrobić mleko plus ciasteczka z pozostałych wytłoczyn.

Mleko roślinne możecie wykorzystać do ugotowania kaszy, płatków, przygotowania koktajli, naleśników, zdrowych słodkości, kawy, zup, warzyw i czego tylko chcecie :) Co do samego przygotowania, to jeśli mam być szczera, za pierwszym razem moja kuchnia wyglądała trochę przerażająco, ale później, jak już wiedziałam co gdzie przelać, to poszło gładko. 

Czytaj dalej…

Koktajl z awokado i limonki

Koktajl z awokado i limonki liść jarmużu

Wiele razy powtarzałam, że brak czasu to nie powód, aby sięgać po niezdrowe jedzenie. I będę się tego trzymała nadal. Rozwiązaniem może być np. koktajl z awokado i limonki. Jego przygotowanie zajmie około 5 minut! Wystarczy zmiksować awokado z bananem i mlekiem oraz dodać kilka dodatków. Nie masz takich składników pod ręką? To musisz poświecić trochę czasu, żeby zrobić listę kilku szybkich do przygotowania potraw i ustalić jakie składniki są do nich potrzebne. Podczas zakupów musisz pamiętać o systematycznym uzupełnianiu braków i już zawsze będziesz miał z czego przygotować awaryjny posiłek. 

Koktajl z awokado i limonki oprócz tego, że jest szybki do przygotowania, jest naprawdę bardzo smaczny. Uwielbiam takie słodko-kwaskowe połączenia! Spróbujcie koniecznie :)

Czytaj dalej…

Mleko roślinne – dla kogo i na co należy zwracać uwagę

Napój roślinny rodzaje

Mleko mleku nierówne. Kiedy rodzimy się, zazwyczaj naszym pierwszym pokarmem jest mleko matki. Dostarcza ono wszystkich niezbędnych substancji do prawidłowego rozwoju. Istnieje również mleko modyfikowane, które stanowi zamiennik mleka matki. Wytwarza się je z mleka krowiego (po licznych zabiegach technologicznych), z hydrolizatów białka lub izolatów białka sojowego. W kolejnych latach życia pijemy zazwyczaj krowie mleko, sporadycznie kozie. Niestety coraz częściej zdarzają się nietolerancje laktozy (cukru, który znajduje się w mleku) lub alergie na białko mleka krowiego.

Laktoza może być przyczyną nietolerancji i powodować takie dolegliwości jak: wymioty, nudności, biegunki, gazy, przelewanie, kurczenie się jamy brzusznej lub uczucie pełności w nadbrzuszu. Z kolei alergia na białka mleka (najczęściej jest to kazeina) może objawiać się problemami nie tylko ze strony układy pokarmowego, ale również skóry lub układu oddechowego. Wiele osób musi lub chce szukać alternatyw dla mleka krowiego. Dlatego warto przyjrzeć się napojom roślinnym. 

Czytaj dalej…

Fasolka z fetą i czosnkiem

Przepis na fasolkę z fetą i czosnkiem

Ostatnio bardzo polubiłam fasolkę szparagową. Pomimo tego, że wykorzystuję mrożoną, to wychodzi soczysta i bardzo smaczna (jeśli chcecie dowiedzieć się więcej na temat mrożonek to zapraszam TUTAJ). Ostatnio szukałam nowych pomysłów na jej przygotowanie i dzisiaj dzielę się z Wami przepisem na pyszne danie. Fasolka z fetą i czosnkiem wyszła po prostu rewelacyjnie. Podsmażony czosnek nadaje wspaniałego aromatu, który świetnie komponuje się z pozostałymi składnikami. Jest to pyszna propozycja, którą możecie wykorzystać np. na drugie śniadanie albo na kolację. Hmm ze względu na czosnek to może jednak bardziej się sprawdzi na kolację ;)

Czytaj dalej…

Suszone owoce – wady i zalety

Suszone owoce właściwości liść jarmużu

Suszone owoce mają swoich zwolenników i przeciwników. Popularne były zwłaszcza w czasach, kiedy świeże owoce nie były dostępne przez cały rok. Jednak nadal często wybierane są jako przekąska lub dodatek do różnego rodzaju posiłków. Czy warto je jeść? A może są to przetworzone produkty, których powinniśmy unikać? Jak zwykle jednoznaczna odpowiedź nie istniej, dlatego dowiedzcie się na co należy zwrócić uwagę.

 

Suszone owoce – rodzaje

Wśród suszonych owoców możemy znaleźć:

  • śliwki,
  • daktyle,
  • żurawinę,
  • wiśnie,
  • banany,
  • winorona (rodzynki),
  • brzoskwinie,
  • figi,
  • morele,
  • białą morwę,
  • kumkwat.

 

Proces suszenia

Suszenie jest to proces konserwacji, który polega na zmniejszeniu zawartości wody w produkcie poprzez jej odparowanie. Ma na celu przede wszystkim zapobieganie rozmnażania się mikroorganizmów i ułatwienie przechowywania. Zazwyczaj owoce zawierają około 80-90% wody, natomiast po suszeniu jest to około 20-25%. Dostępne są różne technologie suszenia, które różnią się np. metodą usuwania wody, czasem, temperaturą i mają one różny wpływ na produkt końcowy. Najczęstszymi skutkami tradycyjnego suszenia owoców są:

Czytaj dalej…