Kawa – skład i działanie na organizm

Kawa właściwości zdrowe odżywianie

W poście Kawa – z wizytą na plantacji pisałam o tym, jak wyglądają etapy produkcji kawy. Dzisiaj zajmę się jej właściwościami i potencjalnym wpływem na nasze zdrowie. „Potencjalny” to kluczowe słowo, ponieważ wyniki badań sugerujące np. zmniejszenie ryzyka cukrzycy typu 2 wśród osób pijących kawę, nie oznaczają, że jeśli będziesz pił kawę, ominie Cię ta choroba. Nasz organizm to niesamowite miejsce, w którym odbywa się tak wiele różnych reakcji, że dopiero wpływ wszystkich czynników czy to pokarmów, ich proporcji, czy sposobu działania każdego z układów i  mnóstwa zależności, składa się na końcowy wynik. Przyjrzyjmy się zatem składnikom kawy i wynikom badań zachowując odpowiedni dystans.

Czytaj dalej…

Omlet biszkoptowy z musem czekoladowym

Omlet biszkoptowy z musem czekoladowym liść jarmużu

Zbliża się weekend, a wraz z nim sobotni, leniwy poranek. Właśnie w takie dni lubię przygotować coś specjalnego na śniadanie. Nie narzekam na owsianki w 5 minut i szybkie dania jajeczne z warzywami, ale lubię urozmaicać śniadania, dlatego korzystam z takich okazji, gdy tylko mogę. Dzisiaj zachęcam Was do spróbowania omletu biszkoptowego na słodko. Pyszny krem czekoladowy swoją słodycz zawdzięcza bananowi i daktylom zamiast dodanemu cukrowi. Błonnik pokarmowy, witaminy (B6, B5, C, K, E) oraz składniki mineralne (potas, cynk, magnez, miedź) zamiast cukru prostego to świetny wybór.

Zamiast musu czekoladowego możecie oczywiście użyć innych dodatków. Tylko niech to nie będą sztuczne kremy sklepowe, bita śmietana i wysokocukrowe dżemy, bo wtedy ten posiłek ze zdrowym rozwiązaniem nie będzie miał wiele wspólnego.

Czytaj dalej…

Ryż z kurczakiem w mleczku kokosowym

Ryż z kurczakiem i mleczkiem kokosowym liść jarmużu

Bardzo lubię smak mleczka koksowego, zarówno w potrawach słodkich jak i słonych. Tym razem wykorzystałam go do sosu w którym dusi się kurczak po krótkim obsmażeniu. Razem z suszonymi pomidorami i przełamującym smak brokułem, stanowią pyszne połączenie. Także jeśli szukasz pomysłu na szybki i smaczny obiad – wypróbuj koniecznie!

Czytaj dalej…

Kawa – z wizytą na plantacji + etapy produkcji

Kawa - od ziarenka do filiżanki liść jarmużu

Wśród nas są zapewne osoby, które nie wyobrażają sobie dnia bez wypicia kawy oraz takie, dla których kawa mogłaby nie istnieć. Pod względem żywieniowym od lat docierają do nas sprzeczne informacje na temat tego napoju. Czy jest to używka wyrządzająca nam szkody czy produkt prozdrowotny? Jak to zwykle bywa w przypadku odżywiania – nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Jesteś zdrowy czy zmagasz się z chorobami? Pijesz kawę paloną, zieloną czy zbożową? A może pijesz kawę rozpuszczalną lub cappuccino instant? Zalewasz tzw. fusiastą czy pijesz z ekspresu? Oraz jak dużo pijesz kawy i z jakimi dodatkami?

Jak widzicie opcji jest mnóstwo. Jednak zanim przejdę do właściwości i poszczególnych rodzajów, zapraszam Was do odwiedzenia wraz ze mną plantacji kawy i zobaczenia jak wygląda proces od ziarenka do filiżanki kawy.

Czytaj dalej…

Sałatka z batatem i awokado

Sałatka z batatem liść jarmużu

Kolacja to często kryzysowy posiłek. O ile udaje nam się zrealizować plany odpowiedniego odżywiania w pierwszej połowie dnia, to po całym dniu łatwo odpuścić. Dlatego jeśli planujesz poszczególne posiłki to nie zapominaj o końcu dnia. Stwierdzenie zjem co będzie, zwłaszcza po głodzeniu się w ciągu dnia, to prosta droga do niezdrowego opychania się. Nawet jeśli zdecydujesz się na kanapki, to niech będą one jak najbardziej wartościowe z dużą ilością warzyw. Ja osobiście polecam sałatki i zupy. Dlatego dzisiaj przepis na sałatkę z batatem i awokado. Batata spokojnie możecie przygotować wcześniej, aby zaoszczędzić czas na gotowaniu go.

Czytaj dalej…